Thursday, 28 February 2013

BIHUN SUP TULANG


Assalamualaikum dan salam sejahtera !

Sarapan apa pagi tadi ?    Bihun Sup ke ?
Mmmmmmmmmm sedap juga kalau makan panas-panas dipagi hari yang dingin.
Lagi lagi kalau ada cili padi kampong, berasap-asap la !!!!


Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
1/2 kilo tulang lembu
2 biji bawang besar (dibelah 4)
4 ulas bawang putih (dibelah 2)
Air untuk rebusan

1/2 sudu lada hitam (ditumbuk)

BAHAN B
1 kiub LEMBU jenama KNOR
sedikit garam


BAHAN C
sedikit minyak untuk menumis
3 ulas bawang putih (dihiris nipis)
1 biji bawang besar (dihiris nipis)
seketul halia (dihiris nipis dan memanjang)
3 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga


BAHAN D
1/2 bungkus bihun beras
1/2 kati Taugeh


BAHAN E (bahan hiasan dan menyedap)
2 biji tomato
Daun bawang
Daun sup
Cili merah/ cili padi
Bawang goreng
Limau kasturi


Cara-cara memasak:-
1. Masukkan semua bahan A dalam 'Pressure Cooker' dan rebus selama 1-1.5 jam. Jika tiada pressure Cooker, bolehlah dimasak dalam periuk biasa tetapi mesti direbus sehingga daging empuk.
   * Untuk melembutkan daging...Semasa merebus
     a. JANGAN dimasukkan garam atau sebarang perasa kerana ini akan melambatkan process memasak
     b. Jika merebus secara biasa bolehlah ditambahkan lebih bawang putih kerana ia akan membantu mempercepatkan process melembutkan daging.
2. Setelah daging empok masukkan bahan B dan masak <> 5 minit lagi dan boleh diangkat.


3. Dalam kuali yang lain, panaskan minyak dan tumis bahan C sehingga keperangan
4. Tuang tumisan ini bersama minyak ke dalam rebusan tulang/daging diatas.


5. Bihun direndam bersama sedikit kunyit selama 1/2 jam
6. Panaskan air sehingga mendidih dan masukkan bihun.
7. Alih-alihkan supaya bihun masak serata dan tapis.


* Selamat menjamu selera .....

Wednesday, 27 February 2013

ULAM-ULAMAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera !

Hari ni saya nak tayang menu yang 'paling-paling-paling-paling' ringkas... Tapi ringkas-ringkas pon ada kelebihan nya.... AWET MUDA you.... Saya pon nak jugak awet muda  hehehe !
Semalam dah makan lauk goreng-gorengan, jadi hari ni kita berulam lah pulak.

Biasa berulam dengan 'Daun Kari' ? Haa... cuba try makan... best yup. Tapi daun kari tu mesti lah yang pucuk 'muda-muda dan lembut'. Makan pula dengan nasi panas-panas, sambal belacan dan ikan kering fuhhhh !!! menyelerakan.

Jom berulam .....

Tuesday, 26 February 2013

SOTONG GORENG BER'AROMA


 
 
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua !

Saperti biasa menu tengahari saya simple-simple aja... iaitu  berlaukkan Sotong yang digoreng dengan dengan cili hidup dan ditambah sedikit daun kari untuk menaikkan aroma masakkan.

Jom kita semak Resepi .....

BAHAN A
sedikit minyak untuk menumis
4 tangkai daun kari

BAHAN B (diperap 1/2 jam)
1 Kilo Sotong (Saya masak sekor-sekor sebab sotong bila dah masak ia akan mengecut)
sedikit kunyit
sedikit garam

BAHAN C (ditumbuk)
4 biji cili hidup
1 biji bawang besar

Cara memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Masukkan sotong dan goreng <> 5-7 minit untuk mengecutkan / mengeluarkan air dari sotong.
3. Keluarkan sotong dari kuali (*untuk mengelakkan ia terlebih masak).

4. Masukkan bahan C dan 'Daun Kari' kedalam kuali yang berisi minyak dan air sotong tadi dan masak sehingga kuah menjadi pekat.
5. Masukkan kembali sotong kedalam kuali dan balik-balikkan <> 5 minit dan boleh lah diangkat.

* Selamat menjamu selera .....

 


Sunday, 24 February 2013

ROTI ARAB with HOT SCRAMBLED EGG


Assalamualaikum,

Sarapan apa pagi ni ? Saya simple aja, ROTI ARAB dan pasangan serasi HOT SCRAMBLED EGG. mmm.....sedap lah pula.

Jom kita semak resepi .....

EGG SCRAMBLED
1 sudu besar butter
5 biji telur ayam
1 sudu teh lada putih (ditumbuk)
2 biji cili merah (dihiris)
Sedikit daun sup (dihiris)
Sedikit daun bawang (dihiris)
1 biji bawang besar (dihiris)
sedikit garam

Cara memasak:-
1. Campurkan semua bahan-bahan diatas dalam mangkuk dan kacau.
2. Panaskan butter dalam kuali.
3. Masukkan bancuhan telur. Apabila 1/4 masak, kacau-kacau sedikit untuk menghancurkan telur.
4. Siap.

ROTI ARAB
2 keping
sedikit butter

Cara memasak:-
1. Panas kan kuali leper.
2. Sapu kan sedikit butter pada roti arab dan pekap pada kuali.
3. Masak dengan api sederhana.

* Selamat menjamu selera .....

Saturday, 23 February 2013

AIR JAMBU BATU

 
Assalamualaikum,

Posting hari ni....Air Jambu Batu !

Dah lama teringat dan teringin nak buat sendiri, tapi selalu tak sesampaian.  Jadi semalam on the way balik Penang, singgah sat di kawasan jualan buah diHighway Utara-Selatan.... Bukit Gantang, Perak. Beli dalam 3 biji je.. cukup la untuk buat air satu Jug. mmmmm... Rasa puas buat sendiri dan minum sendiri. Selalu nya beli aja, bila terasa  nak minum tu....

Jom kita semak RESEPI .... senang ja budak-budak pon boleh buat

3 biji Jambu Batu (Saya beli yang tiada biji)
Gula Putih dalam 5-6 sudu besar (Ikut rasa kemanisan kesukaan masing-masing)
Air secukupnya dalam 1 1/2 Jug

Cara membuat nya:-
1. Masukkan semua dalam blender dan blend.
2. Siap. Boleh terus minum.... Tak payah ditapis
Lagi sedap kalau minum dingin-dingin.

* Selamat menjamu selera .....




Thursday, 21 February 2013

BUBUR SAGU DURIAN KAMPONG




Assalamualaikum,

Nak share resepi ringkas aja, sebagai pencuci mulut selepas kenyang makan tengahari. Maklumlah masih dalam musim durian kan........... Sedap dimakan dalam keadaan dingin/sejuk.

Jom kita semak RESEPI .....

1/2 cawan sagu
50 g gula putih
5 helai daun Pandan
santan pekat dari 1 biji kelapa
6 ulas durian
sedikit pewarna merah
sedikit garam

Cara memasak:-
1. Basuh sagu dan masukkan dalam periuk yang berisi air lebih kurang 3 cawan.
2. Masak <> 5 minit, angkat, tapis dan alirkan air pada sagu (Tujuan nya adalah untuk membuang bauan pada sagu jika ada).
3. Masukkan kembali dalam periuk dan tambahkan air anggaran 2 cawan dan sedikit pewarna merah.
4. Masak dengan api sederhana besar  dan kacau selalu sehingga sagu betul-betul masak barulah dimasukkan gula, daun pandan, santan, durian dan garam.
5. Masak sehingga mendidih kembali barulah diangkat untuk dihidangkan.

* Selamat menjamu selera .....

Wednesday, 20 February 2013

SINGA POPAI (A.K.A. PIE-TEE)


Assalamualaikum semua !

Hari ni kita jamu mata dengan kuih ini. Adapon kebanyakan orang menamakan dan memanggil nya sebagai Pie-Tee, tetapi masa zaman saya kanak-kanak dulu hingga sekarang saya kenali ia sebagai 'Singa popai'.
Kenapa ? Saya pon tak tahu kenapa hehehe... Walau apa nama yang diberi sekali pon yang penting ia amat sedap, dengan Kulit yang ranggup dan inti yang simple amat Menyelerakan.

Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A (Kulit)
Minyak. (Banyak nya minyak yang digunakan, pastikan boleh menengelamkan acuan Pie-Tee sepenuhnya)
300g tepung beras
1 biji telur gred A
2 sudu besar Air Kapur Makan
350 ml air biasa
sedikit garam

Cara memasak:-
1. Campur semua diatas dan blend.
2. Panaskan minyak bersama acuan 'Pie-Tee' didalam kuali.
3. Pastikan acuan betul-betul panas, keluarkan dari kuali dan goyangkan sedikit acuan tersebut     (untuk membuangkan minyak berlebihan yang berada pada acuan).
4. Celup dalam tepung. JANGAN celup melebihi paras acuan.
5. Masukkan dalam kuali <> 1 minit, agak-agak tepung sudah mengeras sedikit bolehlah di keluarkan dari acuan.
   * Jika tepung melekat pada acuan, boleh ditambah sebiji lagi telur.
   * Selalu nya pada permulaan gorengan, tepung memang sedikit melekat pada acuan.

------------
BAHAN B (Inti)
sedikit minyak untuk menumis
1 ulas bawang merah (dihiris)
1 ulas bawang putih (dihiris)
1 biji Lobak Merah (disagat)
1 biji Sengkuang (disagat)
1 sudu besar Udang kering (Tumbuk lumat)
sedikit garam

Cara memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Tumis bawang merah, bawang putih,Udang kering dan garam. Goreng sehingga bawang keperangann dan wangi.
3. Masukkan Lobak merah dan Sengkuang. Gaul supaya berpalut dengan bahan tumis. Dan boleh lah di angkat.
4. Sejat untuk mengasingkan air dari Lobak dan sengkuang jika ada.

-----------
BAHAN C (Kuah Cili)
Sos Cili Live
3 sudu besar Gula Putih
sedikit air

Cara memasak:-
1. Masukkan semua dalam periuk dan masak sehingga gula larut.

* Selamat menjamu selera .....

Monday, 18 February 2013

SOTONG KERETA GORENG JINTAN


Assalamualaikum semua !

Hari ini saya nak sajikan menu yang biasa-biasa aja ala-ala ringkas gitu... 'SOTONG KERETA (KURITA) GORENG JINTAN'. Emmmm.... Panggilan pelat semasa kecil 'KERETA' bukan nya KURITA hehehe....Tapi  sotong nya tetap sotong yang sama.

Sotong ni kadang-kadang susah nak dapat, tapi hari ni banyak pula dijual dipasar basah. Agak nya tengah musim kot.
Texture Sotong agak kenyal dan bagi saya amat sedap berbanding dengan sotong biasa. Jadi untuk masak kali ni saya goreng sekor-sekor. Puas bila makan.

Jom kita semak RESEPI .....

sedikit minyak untuk menumis

BAHAN A (diperap <> 1/2 jam)
1 kilo Sotong Kurita
1 sudu teh Jintan Manis (ditumbuk lumat)
1 sudu teh Jintan Putih (ditumbuk lumat)
1 sudu teh lada hitam  (ditumbuk lumat)
1 sudu teh kunyit serbuk
sedikit garam

BAHAN B
3 biji bawang besar (dihiris tebal)
2 biji cili merah atau 10-12 biji cili Padi
TIPS: Sedap juga jika dimasukkan sedikit kicap Masin 'Kipas Udang'

Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Masukkan bahan A  dan goreng sehingga masak. Tetapi pastikan jangan terlebih /terlalu lama kerana sotong akan menjadi liat dan keras.
3. Sebelum angkat masukkan bahan B.

* Selamat menjamu  selera ....

Saturday, 16 February 2013

RENDANG BESAR DAGING (SAMAH)


Lauk paling popular dalam majlis perkahwinan dulu-dulu di kampung-kampung. Daging akan dipotong seketul besar untuk semangkuk lauk dan akan di kongsi oleh 4 orang tetamu/hadirin. Sekarang ni lauk sebegini dah jarang dimasak dan telah digantikan dgn lauk-lauk moden yang disediakan oleh katerer yang dilantik.

Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
4 sudu besar Minyak Sapi
4 kuntum Bunga Lawang
4 kuntum Bunga Cengkih
4 biji Buah Pelaga
3 batang Kulit Kayu Manis
3 tangkai Daun Kari

BAHAN B (Blend dalam blender)
2 biji Bawang besar 2
1/2 sudu besar Jintan Putih Biji
1/2 sudu besar Jintan Manis Biji
1/2 sudu besar Lada Hitam
2 inci Halia
4 batang Serai
Lengkuas besar  sebesar 3 ibu jari
2 biji 'biji buah pala'

BAHAN C
4 sudu besar Penuh Rempah SAMAH (Kalau tiada boleh guna rempah Kari Daging)
2 sudu besar Kerisik
Santan Pekat dari 2 biji kelapa
6 helai Daun Salam
1 kilo Daging   (Dipotong bersaiz besar)

BAHAN D
Garam
2 helai Daun Kunyit (Hiri Halus)

Cara memasak:-
1. Panaskan minyak sapi dalam kuali.
2. Masukkan bahan A. Goreng hingga wangi.
3. Masukkan Bahan B dan C. Masak sehingga pekat dan daging empok.
4. Sebelum angkat, masukkan Bahan D.

* Selamat menjamu selera .....

KETUPAT PULUT DAUN PISANG


Ketupat pulut daun pisang dibuat untuk Raya Puasa tahun lepas

Jom kita semak RESEPI .....

Bahan-Bahan:-
400 gram PULUT biasa
7 gram Garam halus (Sukatan garam ini sudah cukup menjadikan pulut ini lemak-lemak manis)
600 gram Santan Pekat dari 2 biji kelapa (Jika guna Pulut SUSU, sukatan santan adalah 700 gram)
1 sudu besar gula putih (untuk menjadikan putih lebih liat)
* Dicadangkan menggunakan santan segar berbanding santan kotak atau serbuk kerana pulut akan terasa lebih sedap, berminyak dan menarik.

Cara Memasak:- (Saperti kita memasak nasi)
1. Basuh pulut sebersih yang boleh kerana ini akan menjadikan pulut tahan lebih lama.
2. Masukkan pulut, santan dan garam kedalam periuk dan masak dengan api yang sederhana besar.
3. Bila air dah kering, perlahankan api dan tutup periuk. Masak sehingga pulut 'masak sepenuh nya' atau '3/4 masak'.
4. Bungkus dalam daun pisang (yg telah dilayur terlebih dahulu) dan diikat.
*Jika pulut telah dimasak sepenuhnya(step 3 diatas), ikatan daun pisang bolehlah diketatkan. Tetapi jika pulut 3/4 suku masak, ikatan mestilah dilonggarkan sedikit.
5. Kukus selama 45 minit - 1 jam

TIPS:
 a. 3-10 minit pertama semasa pulut diletakkan atas dapur, kacau dibahagian bawah untuk elakkan ia berkerak.
 b. Jangan di-tinggalkan kerana air akan cepat kering dan pulut akan hangit.

* Selamat menjamu selera .....

KEK BUAH KUKUS

 
Emmm..... sedappp. Hujung hujung terasa buah pala
(Sumber Resepi dari blog CMG )
 
Jom kita semak RESEPI .....
375 g buah2an campuran (mix fruit)
250 g mentega 
300 g tepung gandum*
1 camca teh sodium bicarbonate*
1 camca teh cream of tartar*(*disatukan dan diayak)
3 biji telur gred A
150 g gula kastor (boleh juga guna 'brown sugar')
150 g gula pasir (untuk gula hangus)
1/4 cawan badam keping (flakes almond)
1 biji pala, diparut (nutmeg)
Ceri merah/hijau untuk hiasan

 Cara memasak:-
1.Didihkan air dalam kukusan. Lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Tepung digaul bersama cream of tartar, soda bicarbonate dan ayak. Parut biji pala dan gaul rata. Masukkan buah2an campuran dan badan keping ke dalam tepung, gaul rata. Ini bertujuan mengelakkan buah2an tadi mendak dan tidak berterabur. Ketepikan.
2.Putar mentega bersama gula halus hingga kembang. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga gebu. Jarak waktu untuk setiap biji telur ialah 1 minit. Putar rata. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung + buah2an campuran tadi, gaul hingga rata dan matikan mixer.
3.Masak gula pasir tadi dengan api sederhana hingga menjadi karamel, terus mengacau hingga karemal bertukar coklat keemasan. Tuang dalam adunan kek tadi dan on kan mixer, putar rata. Berhati2 ketika memasak dan menuang gula hangus kerana panas dan merbahaya.
4.Alih adunan ke dalam tin, susun ceri seperti jika suka. Tutup dengan aluminium foil, kemaskan dan ikat kelilingnya dengan tali rafia. Kukus 4 jam. Lepas sejam, periksa air dalam kukusan, tambah menggunakan air panas juga, jangan guna air sejuk!.. Bila masak keluarkan kek dan biar sejuk sepenuhnya. Bungkus dengan plastik cling dan simpan dalam bekas.
 
* Selamat menjamu  selera ....

KEK LAPIS SARAWAK MASAM MANIS 3 RASA


Jom kita semak RESEPI .....

(untuk loyang 8 x 8)
BAHAN A
100g Gula Halus
200g Jem Nenas
450g Butter
30g Ovalete
300g Susu Pekat Manis

BAHAN B
10 biji Telur Gred A

BAHAN C
270g Tepung Hong Kong


BAHAN D
Pewarna Hijau + Perasa Pandan
Pewarna Kuning + Perasa Vanila
Pewarna Merah + Perasa Strawberry

Cara mengadun:-
1. Pukul kesemua Bahan A sehingga kembang dengan kelajuan yang maxima.
2. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul, juga dengan kelajuan sama.
3. Masukkan tepung dan adun dengan kelajuan yang perlahan hanya untuk sebatikan aja.
4. Bahagikan kan kpd 3 bahagian di diwarnakan merah, kuning dan hijau dengan perasa.

Cara melapis:-
1. Sapukan sedikit margerin pada permukaan loyang.
2. Alaskan dengan kertas minyak.
3. Sendukkan adunan warna hijau ke dalam loyang dan ratakan dengan sudu supaya ia serata tebal nya.
4. Bakar dalam oven menggunakan api atas sahaja dengan api yang sederhana besar.
5. Pastikan lapisan telah masak/bertukar warna sedikit anggaran masa 7-10 minit setiap lapisan baru dikeluarkan dari oven.
6. Tekan lapisan kek dengan alat penekan atau gelas yang rata untuk mengeluarkan angin jika ada.
7. Sapu sedikit butter di atas nya.
8. Ulang step 3-7 diatas untuk hijau lagi sehingga habis adunan. Kemudian buat pula untuk adunan kuning sehingga habis dan seterusnya untuk adunan merah.


a. Masam-manis hanya dimasukkan bermula dari lapisan 3 dan akan berselang 2 lapisan. Contoh: Lapisan 3,6,9,12,15,18.
b. Cara nak meletakkan masam manis, Lapiskan dan ratakan adunan tepung dalam loyang, kemudian susun masam-manis. Kemudian tekan sedikit masam- manis supaya tenggelam sedikit dalam lapisan tepung yang baru diratakan itu. (Tujuan nya supaya semasa memasak masam-manis tidak terlalu garing).

TIPS: Pastikan kek benar-benar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin.

* Selamat menjamu selera .....

KEK LAPIS SARAWAK HOLIDAY INN


Jom kita semak RESEPI .....

(untuk loyang 8 x 8)
BAHAN A
100g Gula Halus
200g Jem Nenas
450g Butter
30g Ovalete
300g Susu Pekat Manis

BAHAN B
10 biji Telur Gred A

BAHAN C
270g Tepung Hong Kong


BAHAN D
Mewarna Hijau, kuning dan merah

Cara mengadun:-
1. Pukul kesemua Bahan A sehingga kembang dengan kelajuan yang maxima.
2. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul, juga dengan kelajuan sama.
3. Masukkan tepung dan adun dengan kelajuan yang perlahan hanya untuk sebatikan aja.
4. Bahagikan kan kpd 3 bahagian di diwarnakan merah, kuning dan hijau.

Cara melapis:-
1. Sapukan sedikit margerin pada permukaan loyang.
2. Alaskan dengan kertas minyak.
3. Sendukkan adunan warna merah ke dalam loyang dan ratakan dengan sudu supaya ia serata tebal nya.
4. Bakar dalam oven menggunakan api atas sahaja dengan api yang sederhana besar.
5. Pastikan lapisan telah masak/bertukar warna sedikit anggaran masa 7-10 minit setiap lapisan baru dikeluarkan dari oven.
6. Tekan lapisan kek dengan alat penekan atau gelas yang rata untuk mengeluarkan angin jika ada.
7. Sapu sedikit butter di atas nya.
8. Ulang step 3-7 diatas untuk hijau, kuning, dan Merah kembali sehingga adunan habis.

TIPS: Pastikan kek benar-benar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin.

* Selamat menjamu selera .....

ASAM PEDAS REBUS IKAN KEMBONG


Jom kita semak RESEPI .....

6-10 ekor Ikan kembong yang bersaiz besar

BAHAN A (semua dimesin)
15 bij Cili kering
2 biji Bawang besar
sedikit belacan

BAHAN B
4 batang serai (diketuk)
8-10 Tangkai Daun Kesom
2 kuntum Bunga Kantan (dibelah 2)
4 Asam keping yang bersaiz sederhana
Air secukup nya
garam
(Boleh ditambahkan 1 kiub Pati Ikan Bilis KNOR jika suka)

Cara memasak:-
1. Masukkan Bahan A dan B ke dalam periuk dan direbus.
2. Setelah mendidih baru dimasukkan ikan. Masak dengan api yang perlahan supaya ikan tidak hancur.

* Selamat menjamu selera .....

PASTA REGGIA di CASERTA


Sedap di makan bersama cili padi dan Sos Cili

Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
2 cawan Pasta (any type of pasta, saya guna Pasta REGGIA dlm simpanan) / macoroni (di rebus terlebih dahulu dan di toskan)

BAHAN B
sedikit minyak
6 ulas bawang putih di tumbuk
1 ketul isi ayam di potong kecil-kecil
1 keping daging berger (ramly brand)
1/2 biji sayur Gobis
1 kiub pati ayam KNOR
Sedikit lada hitam tumbuk
1 biji cili merah (hiris halus-halus)


BAHAN C:
10 biji telur ayam dan garam (dikacau sedikit)

BAHAN D
Daun Sup
Daun Bawang
Cili Merah


Cara memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Masukkan bawang putih dan goreng sehingga keperangan dan harum.
3. Masukkan ayam  dan daging, goreng lagi sampai sehingga masak & sedikit garing.
4. Masukkan Kiub KNOR, lada hitam dan garam.
5. Masukkan Pasta yg telah di rebus tadi.
6. Masukkan Kobis.
7. Sebelum angkat masukkan 1/2 dari Cili, Daun Sup dan Daun bawang.

8. Sapukan mentega dalam mangkuk bakar.
9. Masukkan 1/2 pasta yg telah di adun tadi dan ratakan.
10. Tuang kan 1/2 bancuhan telur ke atas pasta, cucuk sedikit supaya telur menyerap dlm pasta.
11. Masukkan lebihan pasta  dan ratakan.
12. Masukkan lagi telur.
13. Bakar dlm ketukar (160 C) selama 45-1 jam. Kalau telur dah keras boleh di angkat (tak semesti nya bakar 1 jam).
14. Taburkan bawang goreng Cili merah potong dan daun sup/bawang.
 

 * Selamat menjamu selera .....

GULAI SOTONG KACANG BUNCIS


Menu tengahari Gulai Sotong

Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A (Bahan tumis)
3 tangkai daun kari
5 ulas bawang putih (di tumbuk)
1 biji bawang besar (di tumbuk)
1 sudu besar halba campur

BAHAN B (Bahan Rempah)
1 biji bawang besar (ditumbuk)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1/2 sudu besar lada hitam (di tumbuk)
3 sudu besar penuh/bun-bun Rempah serbuk ikan babas
60 gram asam jawa + air dan di perah empat kali akan di campur kedalam bahan rempah diatas
garam

Santan dari 1/2 biji kelapa

BAHAN C (menjadikan kari lebih sedap dan menyelerakan)
1 kilo Sotong bersaiz besar
150 kacang buncis (dikerat 2)
5 helai daun bawang di kerat panjang
1 biji Cili besar hijau (dibelah 2 dan di buang biji)
1 biji tomato biji (dibelah 2)
1 biji bawang besar dibelah 4

Cara memasak:-
1. Panaskan 3/4 cawan minyak. Pastikan minyak betul betul panas.
2. Masukkan bahan A dan kacau sehingga bertukar keperangan dan berbau wangi.
3. Masukkan bahan B yang telah di adun dan besar kan api.
4. Apabila tumisan tadi mendidih <> 5 minit, kecilkan api dan biarkan ia sedikit kering dan pecah minyak (yang banyak).Setiap 5 minit kacau supaya tidak hangit dan berkerak.
5. Masukkan santan, Kacau-kacau supaya rempah sebati dengan santan.
6. Terus masukkan bahan C, kecilkan api dan biarkan ia masak perlahan-lahan.

* Selamat menjamu selera .....

MEE GORENG UDANG


Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
Minyak untuk menumis
8 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 biji bawang besar (ditumbuk)

2 sudu besar Udang Kering (ditumbuk hancur)

BAHAN B
1 sudu lada hitam (ditumbuk)
2 sudu besar Sos tiram
5 sudu besar Kicap Manis Kipas Udang
2 sudu besar Kicap Masin Kipas Udang
sedikit air (<> 1/3 cawan)

Sedikit Udang hidup
1/2 kilo Mee Kuning (dibasuh sedikit dalam air yang mengalir)
2 genggam Taugeh

BAHAN C
Cili merah
Limau Kasturi
Bawang Goreng

Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Tumis bahan A dan masak sehingga keperangan dan wangi.
3. Masukkan udang kering dan goreng sehingga berbau wangi.
4. Masukkan bahan B dan masak seketika hingga kuah menjadi kering sedikit
5. Masukkan udang hidup. Kacau hingga 1/3 masak
5. Masukkan Mee dan akhir sekali sebelum angkat masukkan taugeh.
6. Tabur Bahan C sebelum dimakan.

*Selamat menjamu selera .....

BUBUR LAMBUK


Sesuai untuk orang yang kurang sihat dan juga sedap dimakan terutama di bulan Puasa.

Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
3/4 Tin Beras (Tin susu)
7 Tin Air
1 inci halia(dihiris nipis dan memanjang)
Sedikit daging
1/2 sudu besar Halba biji (halba sahaja)
1/3 sudu besar Jintan manis (biji)
2 kuntum Bunga lawang
2 batang Kulit kayu manis
2 biji Buah pelaga
3 biji kuntum Bunga cengkih
* halba + jintan manis menjadikan bubur berbau harum

BAHAN B
1/2 mangkuk Santan Pekat
1 kiub Pati ayam KNOR
garam

BAHAN C
Daun Bawang
Daun Sup
Bawang Goreng
Cili Padi

Cara memasak:-
1. Campurkan semua bahan A dan rebus. Sentiasa ddikacau selalu supaya beras cepat hancur.
2. Sebelum angkat masukkan bahan B.
3. Semasa menghidang taburkan bahan C diatas nya.

* Selamat mejamu selera .....


KEK LAPIS SARAWAK OREO


Jom kita semak RESEPI .....

(Adunan untuk loyang 8 x 8)
BAHAN A
200g Gula Halus
450g Ovalet
30g Butter
300g Susu Pekat Manis

BAHAN B
10 biji Telur Gred A
50g Susu Tepung/horlick

BAHAN C
60g Biskut Oreo
180g Tepung Hong Kong

Cara mengadun:-
1. Pukul kesemua Bahan A sehingga kembang dengan kelajuan yang maxima.
2. Masukkan telur satu persatu sambil pukul juga dengan kelajuan yang sama.
3. Masukkan Susu tepung/horlick, adun sehingga sebati dengan kelajuan yang perlahan hanya untuk sebatikan aja.
4. Bahagikan
1/4 drp adunan + Biskut Oreo yg dihancurkan dan diwarnakan purple
3/4 drp adunan + Tepung Hong Kong dan dbahagikan kpd 3 warna bahagian
Warnakan merah, orange,  hijau + perasa pandan


Cara Melapis:-
1. Sapukan sedikit margerin pada permukaan loyang.
2. Alaskan dengan kertas minyak.
3. Sendukkan adunan warna Orange ke dalam loyang dan ratakan dengan sudu supaya ia serata tebal nya.
4. Bakar dalam oven menggunakan api atas sahaja dengan api yang sederhana besar.
5. Pastikan lapisan telah masak/bertukar warna sedikit anggaran masa 7-10 minit setiap lapisan baru dikeluarkan dari oven.
6. Tekan lapisan kek dengan alat penekan atau gelas yang rata untuk mengeluarkan angin jika ada.
7. Sapu sedikit butter di atas nya.
68 Ulang step 3-7 diatas untuk hijau, merah, dan Orangle kembali sehingga adunan habis.

TIPS: Pastikan kek benar-benar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin.

* Selamat menjamu selera .....

KERABU TAUGEH UDANG

 
Menu Tengahari 'Kerabu Taugeh dengan Udang dan ulam Cili Padi Kampung'
Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
2 biji Cili Merah
Sedikit Belacan
1 genggam Ikan Bilis (disangai/goreng kering)
Garam

BAHAN B
1/3 biji kelapa muda
Kunyit serbuk
garam

BAHAN C
10 ekor Udang hidup (direbus terlebih dahulu)
1 biji Bawang besar (dihiris sederhana tebal)
4 urat Kacang panjang(dipotong kecil kecil)
1/2 kati Taugeh
2 biji Limau kasturi (diambil airnya)
2 helai Daun limau purut (dihiris halus)
10 biji Cili padi kampung.

Cara memasak:-
1. Bahan A di tumbuk.
2. Kelapa muda, Kunyit serbuk dan garam digoreng kering sekejap dalam kuali untuk elakkan ia cepat basi.
3. Campurkan 1,2 dan Bahan C diatas dan digaul rata.
4. Sedia untuk dihidangkan

* Selamat menjamu selera .....

GILAI IKAN TEMENONG RAMPAI KACANG BENDI


Menu tengahari Gulai Ikan Temenung a.k.a Ikan Kembong.

Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A (Bahan tumis)
3 tangkai daun kari
6 ulas bawang putih (di tumbuk)
1 biji bawang besar atau 8 ulas bawang merah kecil (di tumbuk)
1 sudu besar halba campur

BAHAN B (Bahan Rempah)
1 biji bawang besar (ditumbuk)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 sudu besar jintan manis (di sangai dan di tumbuk halus)
1 sudu besar jintan putih (di sangai dan di tumbuk halus)
1/2 sudu besar lada hitam (di tumbuk halus)
4 sudu besar penuh/bun-bun Rempah serbuk ikan babas
80 gram asam jawa + air dan di perah empat kali akan di campur kedalam bahan rempah diatas

Santan dari 1/2 biji kelapa- Kalau suka

BAHAN C (menjadikan kari lebih sedap dan menyelerakan)
1 kilo ikan Temenong
15-20 biji kacang bendi
1 biji tomato biji di belah 2
5 helai daun bawang di kerat panjang
2 biji Cili besar hijau dibelah 2 dan di buang biji

 Cara memasak:-
1. Panaskan 3/4 cawan minyak. Pastikan minyak betul betul panas.
2. Masukkan bahan A dan kacau jangan biar hangit.sehingga kekuningan dan wangi.
3. Masukkan bahan B yang telah di adun dan besar kan api.
4. Apabila tumisan tadi mendidih <> 5 minit, kecilkan api dan biarkan ia sedikit kering dan pecah minyak (yang banyak).Setiap 5 minit kacau supaya tidak hangit dan berkerak.
5. Masukkan santan, Kacau-kacau supaya rempah sebati dengan santan.
6. Terus masukkan bahan C, kecilkan api dan biarkan ikan dan bendi masak perlahan-lahan.

NOTA:
Jangan sekali-kali kacau/aduk kari ini, kerana ikan-ikan aka hancur.
Untuk pastikan kari masak dengan serata, cuma perlu goyangkan periuk mengikut putaran jam(atau kekiri kekanan.

* Selamat menjamu selera .....

JAPANESE CHEESECAKE with BADAM


Rasa nya emmmm.......................... sedappppppapppppppppp, saperti yg di jual di kedai-kedai Kek tu. (Sumber: Buku, Chef: Pakar Cheese Cake)

BAHAN A
Butter 60g
Cream Cheese 250g (kecil-kecilkan)
Whipping Cream 120 ml

BAHAN B
Tepung gandum 50g + tepung jagung 30 g (ayak)
4 biji kuning telur + 1 biji putih telur (pukul sedikit)
essen vanila

BAHAN C
5 biji putih telur
1/8 camca teh garam 

120g gula castor
1 camca teh  juice lemon

Cara memasak:-

1. Sapukan margerin pada dasar 'push-up' loyang bulat (23cm) dan lapikkan dgn kertas minyak
2. Panaskan oven 160 C
3. Satukan bahan A dlm bekas yg diletakkan atas air mendidih & adunkan dgn 'whisk' sehingga lembut. Angkat dari api dan biarkan sejuk <> 10 minit
4. Pindahkan adunan (3) kedalam 'mixing bowl' dan masukkan bahan B kedlm dan adun sampai bersatu. (pd permulaan, saya gunakan speed perlahan, bila tepung dah bercampur then saya speed to max, <> 5 minit saja). Keluarkan dari 'mixing bowl'.
5. Whisk putih telur + garam sehingga menjadi 'foam'. Masukkan gula & Juice lemon dan putar lagi sehingga menjadi kental.
6. Masukan 1/3 dari adunan (5) kedalam adunan (4) dan kacau. Masukan selebih adunan (5) dan sebatikan
7. Tuang kedalam loyang. Balut loyang(bawah & tepi sahaja) dgn aluminium foil supaya air tidak meresap semasa membakar.
8. Letakkan loyang kedalam 'dulang pembakar yg berisi sedikit air biasa (water bath)'
9. Bakar selama 1 jam 10 minit atau sehingga kek kekuningan. (rak paling bawah dlm oven)
10.Keluarkan dari loyang dan simpan dlm peti sejuk <> 4 jam sebelum dipotong.

NOTA:-
a. Kalau nak letak kepingan badam, taburkan 20 minit sebelum kek masak. Tapi pastikan yg badam itu telah di bakar dahulu.
b. Badam baru di bakar memang ranggup, tetapi apabila dibiarkan dlm peti sejuk bersama kek, akan menjadi lembut)


* Selamat menjamu selera .....

NASI AYAM HAINAN

 
A Complete set of NASI AYAM HAINAN.
Amat sesuai kepada yg inginkan kelainan dan yg menitik beratkan soal makanan berminyak.

Keistimewaan Nasi Ayam Hainan adalah terletak pada Ayam, Sup dan Nasi yg dimasak.
Kelembutan isi ayamnya tidak saperti rebusan ayam yg biasa kita buat di mana texture ayam nya amat lembut dan licin.
Sup ayam nya amat simple tapi yag pasti amat sedap dan SESUAI kepada yg on diet dan kepada yg inginkan kelainan.

Jom kita semak RESEPI .....
 
SUP
Air secukupnya
1 ekor Ayam
1 inci Halia (dihiris nipis memanjang)
4 ulas Bawang Putih,
Kiub Pati Ayam KNOR
Garam,
(Nota:TIDAK PERLU rempah 4 sekawan, Rempah Sup, Bawang besar atau minyak utk menumis)

Cara-cara memasak:-
1. Rebus air sehingga mendidih 'Membuak-Buak'.
2. Masukkan ayam dan kecilkan api (sekecil kecil yg boleh) dan TUTUP periuk supaya wap ayam tidak keluar.
4. Biarkan ayam masak perlahan-lahan  <> 45- 1jam sehingga  air sup mendidih kembali (sedikit dah mencukupi).
5. Terus masukkan bawang putih, halia, garam dan kiub ayam.
6. Biarkan <> 5 minit terus di angkat.
--------
AYAM
A. Ayam yang di atas dah boleh dimakan begitu saja.
 
atau...
Ayam yang diatas
Sedikit Madu
Sos Tiram
Sedikit Kicap masin
*Minyak Bijan (kalau suka)
 
Cara memasak Ayam kaedah 1:-
1. Ayam dilumur dgn Sos Tiram, madu dan kicap masin.
2. Panaskan minyak dalam kuali.
3. Masukkan ayam.. terus balikkan dan TERUS angkat.(Sekali lalu dalam minyak. JANGAN biarkan ayam digoreng lama kerana kelembutan ayam akan rosak dan isi nya akan menjadi liat dan keras).
Cara memasak Ayam kaedah 2:-
1. Ayam dilumur dgn Sos Tiram, madu dan kicap masin.
2. Dibungkus dgn aluminium foil
3. Dibakar dalam ketuhar oven <> 30-45 minit 180 C
 
* Utk lebih sedap, sebelum makan renjiskan sedikit minyak bijan di atas ayam.
--------
NASI
Air sup diatas
1 sudu besar Butter
5 helai daun pandan
Beras
(Masukkan semua dalam periuk dan tanak nasi saperti biasa.)
--------
KICAP
Kicap Manis kicap udang
sedikit lada hitam tumbuk
1 sudu besar minya gorengan ayam diatas
5 sudu besar air
(Campurkan semua sekali dan masak)
--------
CILI
6 biji Cili merah
1 ulas bawang putih
Air limau kasturi  dari 2 biji limau
4 sudu besar gula putih
3 sudu besar air
sedikit garam
(Semua yang diatas dimesin)
 
* Selamat menjamu selera .....

MEE GORENG MAMAK


Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
Minyak untuk menumis
5 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 biji bawang besar (ditumbuk)

BAHAN B
8 biji cili kering (direndam dengan air panas dan ditumbuk halus)
2 sudu besar Sos tiram
5 sudu besar Kicap Manis Kipas Udang
2 sudu besar Kicap Masin Kipas Udang
2 sudu besar Tomato Puree Kimball
sedikit air (<> 1/3 cawan)

Sedikit Udang hidup
1/2 kilo Mee Kuning (dibasuh sedikit dalam air yang mengalir)
2 genggam Taugeh

BAHAN C
Daun Salat
Cili merah
Limau Kasturi

Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Tumis bahan A dan masak sehingga keperangan dan wangi.
3. Masukkan bahan B dan masak seketika hingga kuah menjadi kering sedikit
4. Masukkan udang hidup. Kacau hingga 1/3 masak
5. Masukkan Mee dan akhir sekali sebelum angkat masukkan taugeh.
6. Tabur Bahan C sebelum dimakan.

*Selamat menjamu selera .....

GULAI AYAM BETIK MUDA

 
Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A (Bahan Tumis)
Minyak Masak
2 kuntum Bunga Lawang
3 kuntum Bunga Cengkih
2 biji Buah Pelaga
3 batang Kulit Kayu Manis
3 tangkai Daun Kari
Sedikit Halia (di hiris nipis memanjang)
5 ulas Bawang Putih (ditumbuk)
1 biji Bawang Besar (ditumbuk)

BAHAN B (Campur semua sekali)
Serbuk Kari Ayam Babas 2 paket + sedikit air
Jintan Manis 1/2 sudu besar (ditumbuk halus)
Jintan Putih 1/2 sudu besar (ditumbuk halus)
Lada Hitam/Putih 1/2 sudu besar (ditumbuk halus)
1 'biji buah pala' (ditumbuk halus)
 
BAHAN CAyam 1 ekor
1 biji Tomato (dibelah 2)
2 Asam keping
Santan Cair
Garam

1 biji betik muda (dikupas kulit dan dibuang biji)
  
Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak dalam periuk.
2. Masukkan bahan A. Goreng hingga wangi dan bawang menjadi keperangan.
3. Masukkan Bahan B. Masak sehingga naik minyak. Kacau selalu supaya tidak berkerak.
4. Masukkan Betik mudaa. Biarkan seketika dan 1/3 masak supaya mesra dengan rempah.
5. Masukkan Santan dan kacau supaya ia bercampur sempurna dengan rempah, dan terus masukkan ayam, asam keping, buah tomato dan garam.
6. Kecilkan api dan biarkan ayam masak perlahan-lahan dengan sempurna.
 
 
* Selamat menjamu selera .....

Friday, 15 February 2013

BUBUR JAGUNG KAHWIN DURIAN


Jom kita semak RESEPI .....

2 Tongkol Jagung manis (direbus terlebih dahulu dan diasingkan biji nya dari tongkol)
10 ulas durian (dicarik-carikkan isi nya sedikit)
60 g Gula putih (Boleh ditambahkan gula lagi jika suka lebih manis)
2 Mangkuk Santan Pekat
1 Mangkuk Santan cair
sedikit garam
5 helai daun pandan

Cara memasak:-
1. Masukkan semua kedalam periuk dan masak dengan api yang perlahan.
2. Pastikan ia sentiasa dikacau untuk mengelakkan santan 'Pecah minyak'.
3. Angkat untuk dihidangkan apabila bubur sudah mendidih sedikit-sedikit. (Untuk elakkan 'Pecah minyak').
Enak juga dimakan sejuk-sejuk !

* Selamat menjamu selera .....

SAMBAL AIR ASAM


Menu paling-paling simple 'Air Asam'  yang boleh saja dipadankan dengan Ikan Terubok Bakar, Kembong, Pari, Cencaru, Sotong, Udang, Daging dan banyak lagi.

Tetapi dalam banyak-banyak ikan, Terubok adalah yang paling sedap tetapi terlalu remeh dengan process membuang tulang nya. hehehe...
Limau Kasturi selain rasa masam-masam limau, kulit nya amat baik untuk menghindarkan bau badan kita.

Jom kita semak RESEPI .....

Semua dibawah di campur sekali
Cili Padi (Potong kecil)
Cili merah (Potong kecil)
Air asam jawa yang pekat
Limau kasturi
Bawang besar (Hiris sederhana tebal)
Tomoto biji (potong 4 dan dihiris sederhana tebal)
Belacan,
sedikit garam
Boleh tambahkan sedikit  gula jika terasa pedas.

* Selamat menjamu selera .....

KEUTEAU SUP TULANG


 
Jom kita semak RESEPI .....
 
BAHAN A (semua dihiris nipis)
sedikit aje minyak untuk menumis
8 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
rempah 4 sekawan
sedikit halia

BAHAN B
Air untuk dijadikan kuah
1 kilo Tulang Daging

BAHAN C
1 kiub pati Daging Lembu KNOR
sedikit garam

BAHAN D (Ditabur dalam sup)
Bawang goreng
Daun bawang
Daun sup
Cili Merah/Cili Padi
Limau kasturi

Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak didalam periuk.
2. Tumis bahan A sehingga berbau wangi dan bawang menjadi keperang-perangan.
3. Masukkan bahan B dan masak sehingga daging empok.
     Note: Untuk mempercepatkan process melembutkan daging
     a. Jangan masukkan garam dalam tempoh memasak
     b. Gunakan lebih bawang putih
     c. Gunakan periuk 'pressure cooker '
4. Apabila daging sudah empok, barulah dimasukkan  bahan C.

Cara menghidang Kueteau Sup:-
1. Sekiranya kuah masih panas,  ia boleh lah terus dicurahkan keatas kueteau yang berada didalam mangkuk.
2. Tetapi sekiranya kuah telah sejuk, didihkan kuah didalam kuali sebentar kemudian terus masukkan kueteau.
3. Sebelum makan, taburkan Bahan D diatasnya.

* Selamat menjamu selera .....

Thursday, 14 February 2013

GULAI IKAN SEMBILANG RAMPAI UBI KEMILI

 

Jom kita semak RESEPI .....

4 ekor Ikan Sembilang

BAHAN A (Bahan tumis)
3 tangkai daun kari
6 ulas bawang putih (di tumbuk)
1 biji bawang besar atau 8 ulas bawang merah kecil (di tumbuk)
1 sudu besar halba campur
BAHAN B (Bancuhan Rempah)
1 biji bawang besar (ditumbuk)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1/2 sudu besar lada hitam (di tumbuk halus)
Rempah serbuk ikan babas 3 sudu besar (penuh/bun-bun)
60 gram asam jawa + air dan di perah 3 kali akan di campur kedalam bahan rempah diatas
1 cawan Ubi kemili (dibuang kulit dan di belah 2 atau 4 pengikut saiz ubi)

BAHAN C
Santan dari 1/2 biji kelapa(Kalau suka) atau 2 gelas air biasa
4 tangkai Daun Kesom

BAHAN D (menjadikan kari lebih sedap dan menyelerakan)
1 biji tomato biji di belah 2
5 helai daun bawang di kerat panjang
cili hijau besar 2 biji, dibelah 2 dan di buang biji

Cara Memasak:-
1. Panaskan 3/4 cawan minyak. Pastikan minyak betul betul panas
2. Masukkan bahan A dan kacau jangan biar hangit.sehingga kekuningan dan wangi
3. Masukkan bahan B yang telah di adun dan besar kan api.
4. Apabila tumisan tadi mendidih <> 5 minit, kecilkan api dan biarkan ia sedikit kering dan naik minyak.Setiap 5 minit kacau supaya tidak hangit dan berkerak
5. Masukkan Bahan C, Kacau-kacau supaya rempah sebati dengan santan
6. Terus masukkan Ikan Sembilang dan Bahan D. Kecilkan api dan biar ikan masak perlahan-lahan.

TIPS penting: Jangan sekali-kali kacau/aduk kari ini, kerana ikan-ikan aka hancur.
Untuk pastikan kari masak dengan serata, cuma perlu goyangkan periuk mengikut putaran jam(atau kekiri kekanan)

* Selamat menjamu selera .....

SAMBAL TUMIS UDANG TERUNG PIPIT


Menu tengahari, Jom kita semak RESEPI ...

BAHAN A
Sedikit minyak untuk menumis.
4 ulas bawang putih (dihiris nipis atau ditumbuk)
4 ulas bawang merah kecil (dihiris nipis atau ditumbuk)

BAHAN B
20 biji cili kering di mesin bersama sedikit belacan
Air Asam jawa (bersaiz sebesar ibu jari)
Kiub Ikan Bilis KNOR.
sedikit garam (*untuk semua masakan udang, kuantiti garam perlulah diKURANGKAN)
Sedikit gula (jika suka)

BAHAN C
Terung Pipit

BAHAN D
15 ekor Udang yang bersaiz besar (jangan dibuang kulit nya)
3 biji bawang besar (dihis bulat-bulat dalam saix yang tebal)

Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak didalam periuk.
2. Tumis Bahan A dan goreng sehingga bawang kekuningan dan semerbak harum.
3. Masukkan Bahan B dan masak sehingga cili menjadi sedikit kering dan minyak terbit dari masakan.
4. Seterusnya masukkan Bahan C dan bila 3/4  masak masukkan Bahan D
5. Masak <> 10 minit dengan api yang sederhana besar dan boleh lah diangkat.
Pastikan Udang jangan terlebih masak kerana ia akan menjadi kurang sedap.

* Selamat menjamu selera .....

KEK LAPIS SARAWAK SISIK IKAN

 
 
Jom kita semak RESEPI .....

(Sukatan untuk loyang 8 x 8)
BAHAN A
200 g Gula Halus
500 gram Butter
30 gram Ovalet
300 gram Susu Pekat Manis

BAHAN B
10 biji Telur Gred A
50 g Susu Tepung atau horlick
270g Tepung Hong Kong

BAHAN C
Masam Manis

Cara Mengadun:-
1. Pukul kesemua Bahan A sehingga kembang dengan kelajuan yang maxima.
2. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul juga dengan kelajuan yang sama.
3. Masukkan Susu tepung/horlick dan Tepung Hong Kong dan pukul dengan perlahan supaya ia bercampur sahaja.

Cara Melapis:-
1. Sapukan sedikit margerin pada permukaan loyang.
2. Alaskan dengan kertas minyak.
3. Sendukkan adunan ke dalam loyang dan ratakan dengan sudu supaya ia serata tebal nya.
4. Bakar dalam oven menggunakan api atas sahaja dengan api yang sederhana besar.
5. Pastikan lapisan telah masak/bertukar warna sedikit anggaran masa 7-10 minit setiap lapisan baru dikeluarkan dari oven.
6. Ulang step 3-5 diatas untuk dapatkan 3 lapisan pertama.
7. Untuk lapisan yang ke 4, selepas sendukkan adunan dan ratakan (step 3), cucuk masam manis ke secara posisi yang condong kedalam lapisan tersebut (hingga agak-agak menjunam ke lapisan ke 3) untuk memastikan ia boleh berada dalam posisi  tersebut dan bakar.
8. Ulang kembali step 3-5 diatas dan sekira nya pada lapisan tersebut sudah tidak kelihatan masam manis lagi, bolehlah diulang step 7 kembali. Begitulah seterusnya.
 
* Selamat menjamu selera .....

KACANG KUDA GORENG MANIS-MANIS PEDAS


Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
1 mangkuk kacang kuda di rendam semalaman dan direbus sehingga empok dan di sejat airnya.

BAHAN B
sedikit minyak untuk menumis
2 tangkai daun kari
2 ulas bawang putih (dihiris)
2 ulas bawang merah (dihiris)

BAHAN C (Masukkan dalam blender dan mesin)
8 biji cili kering
sedikit belacan

BAHAN D
air asam jawa (dari  asam sebesar ibu jari)
segenggam ikan bilis
3 sudu besar gula putih
garam

Cara memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali
2. Tumis bahan B dan goreng sehingga hampir garing dan berbau harum
3. Masukkan Bahan C dan Bahan D dana masak sehingga kuah pekat.
4. Masukkan Bahan A (kacang kuda yang dah siap direbus).
5. Masak sehingga kuah berpalut pada kacang dan bolehlah diangkat.

* Selamat menjamu selera .....

SAYUR MASAM MANIS


Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
Minyak untuk menumis
5 ulas Bawang putih (ditumbuk)
2 Bawang Merah (ditumbuk)

BAHAN B
Sos Tomato
Sos Tiram
Sedikit Air
garam

BAHAN C
Fish Ball
Fish Cake
BAHAN D
Tauhu lembut
Anak sawi
Cili Merah

Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Tumis Bahan A dan goreng sehingga kekuningan.
3. Masukkan Bahan B dan masak sehingga mendidih.
4. Seterusnya masukkan Bahan C
5. Sebelum angkat masukkan Bahan D
* Selamat menjamu selera .....

BIHUN SINGAPORE



Boleh sebagai sarapan pagi atau minum petang. Memang sedap bau udang kering dan lada hitam umphhh!

Jom kita semak RESEPI .....

1/2 paket bihun (beras) di rendam 1/2 jam dan disejat
3 genggam taugeh segar

BAHAN A
sedikit minyak
10 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 biji bawang besar (ditumbuk)
2 sudu besar lada hitam (ditumbuk)
2 sudu besar udang kering (ditumbuk)
4 tangkai daun sup, dihiris sederhana panjang

BAHAN B
Fish Cake
Fish Ball
10 ekor udang hidup

BAHAN C
5-6 cawan air untuk dijadikan sebagai kuah (*kalau berkuah lagi sedap)
1 kiub Ayam KNOR
sedikit garam

BAHAN D (Untuk taburan)
1 biji cili merah
2 biji limau kasturi
Daun bawang/daun sup
Kacang tanah yg telah digoreng

Cara-cara memasak:-
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Masukkan Bahan A dan goreng sehingga bawang menjadi hampir kekuningan dan daun sup menjadi layu.
3. Masukkan Bahan B dan seterusnya diikuti bahan C
4. Setelah kuah mendidih masukkan bihun.
5. Sebelum angkat, masukkan taugeh. Kacau sedikit -sedikit dan terus di angkat. (Jangan dibiarkan lama kerana taugeh akan layu dan lembik)
6. Tabur bahan D sebelum dimakan.

* Selamat menjamu selera.....

KEK LAPIS SARAWAK BLUEBERRY


Jom kita semak RESEPI .....

(Sukatan untuk loyang 8 x 8)
BAHAN A
140 g Gula Halus
500 g Butter
30 g Ovalet
300 g  Susu Pekat Manis

BAHAN B
10 biji Telur Gred A
50 g Susu Tepung atau horlick
270g Tepung Hong Kong

BAHAN C
100 g Jem BlueBerry


Cara Mengadun:-
1. Pukul kesemua Bahan A sehingga kembang
2. Masukkan telur satu persatu sambil dipukul
3. Masukkan Susu tepung/horlick dan Tepung Hong Kong
4. Bahagi kpd 2 adunan.
5. Satu bahagian dibiarkan berada dalam bowl, diwarnakan Purple dan dicampurkan Jem BlueBerry (adun dgn perlahan sehingga sebati)
Satu bhg lagi dibiarkan perasa asli

 
Cara Melapis:-
1. Sapukan sedikit margerin pada permukaan loyang.
2. Alaskan dengan kertas minyak.
3. Sendukkan adunan perasa asli ke dalam loyang dan ratakan dengan sudu supaya ia serata tebal nya.
4. Bakar dalam oven menggunakan api atas sahaja dengan api yang sederhana besar.
5. Pastikan lapisan telah masak/bertukar warna sedikit anggaran masa 7-10 minit setiap lapisan baru dikeluarkan dari oven.
6. Tekan dengan alat penekan untuk mengeluarkan angin jika ada.
7. Sapukan sedikit butter pada lapisan tadi.
8. Ulang step 3-7 diatas dengan perasa BlueBerry, asli, BlueBerry, asli..... dan seterusnya sehingga adunan habis.

* Selamat menjamu selera .....

TEMPE GORENG RANGGUP 'KRUP-KRUP-KRUP'


Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A (setiap dibawah digoreng secara berasingan)
Minyak untuk menggoreng
4 keping tempe (dipotong nipis dan dilumurkan dengan sedikit garam. Pastikan api yang KECIL semasa menggoreng dan ini akan memakan masa yang lama untuk menjadikan ia benar-benar rapuh)
1 cawan kacang tanah
1 genggam ikan bilis

BAHAN B
1 biji cili merah (dihiris serong)
1 biji bawang besar (dipotong sederhana tebal)

Cara memasak:-
1. Goreng bahan A secara berasingan.
2. Jika terdapat minyak yang berlebihan selepas menggoreng Bahan A diatas, ia bolehlah dikurangkan.
3. Tumis Bahan B dan goreng <> 3 minit, terus masukkan kembali Bahan A yang telah digoreng tadi.
4. Balik-balikkan supaya semua nya bercampur rata antara satu sama lain dan bolehlah diangkat.

* Selamat menjamu selera .....

SAMBAL TUMIS TAUHU GORENG


Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
Sedikit minyak untuk menumis.
5 ulas bawang putih (dihiris nipis atau ditumbuk)
5 ulas bawang merah kecil (dihiris nipis atau ditumbuk)

BAHAN B
15 biji cili kering di mesin bersama sedikit belacan
1/2 kiub Pati Ikan Bilis KNOR
Air Asam jawa (bersaiz sebesar 1 ibu jari)
Segenggam Ikan bilis

BAHAN C
5 ketul Tauhu (digoreng dan di potong 3 segi )
3 biji bawang besar (dihiris bulat-bulat dalam saix yang tebal)

Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak didalam periuk.
2. Tumis Bahan A dan goreng sehingga bawang kekuningan dan semerbak harum.
3. Masukkan Bahan B dan masak sehingga minyak terbit dari masakan.
4. Seterusnya masukkan Tauhu yang telah digoreng terdahulu. Masak dengan api yang sederhana  sehingga kuah sambal mendidih kembali.
5. Sebelum angkat masukkan hirisan bawang besar.

* Selamat menjamu selera .....

CUCUR BAWANG


Ada yang panggil cucur ini sebagai Cucur Udang, Cucur Taugeh dan sebagai nya. Walaubagaimana pon ia adalah cucur yang sama.

Jom kita semak RESEPI ...

BAHAN A - CUCUR (digaul semua sekali)
2 cawan Tepung gandum
2 biji Bawang besar (dihiris sederhana tebal)
segenggam Taugeh
6 pokok daun Kucai
Sedikit Udang hidup (dibuang kulitnya)
4 sudu makan Minyak masak/butter yang dicairkan (untuk melembutkan)
sedikit air yang bercampur garam
*Ada yang suka tambahkan telur kedalam adunan tepung diatas, tetapi saya lebih gemar yang tanpa telur.

BAHAN B - CILI BAWANG (Gaul semua bahan yg di bawah dan terus dihidangkan. *TAK PERLU DIMASAK)
Sedikit asam Jawa  sebesar duit 10 sen + 2 sudu besar Air
3 sudu besar penuh Gula Putih
6 ulas Bawang Kecil (dihiris nipis-nipis)
10 biji Cili Kering +
sedikit belacan + garam (Tumbuk. JANGAN ditambah air/biar pekat, kalau nak tambah guna air asamjawa di atas)
*Cili Kering boleh juga di rebus dahulu jika mahu (Cili kering aja...tujuan untuk melembutkan cili).
Tetapi KEENAKAN CILI BAWANG lebih terasa jika Cili Kering yg digunakan TIDAK DI REBUS
*Pastikan Kuah Cili yag terhasil adalah yang pekat.


* Selamat menjamu selera .....

SAYUR ASPARAGUS JAGUNG MUDA

 
Saya memang kurang gemar kalau sayur dimasak terlalu lama kerana ia akan menjadi kurang lazat selain vitamin yang terkandung didalam sayur telah keluar larut bersama-sama air masakan.
Jadi untuk setiap menu sayur, saya akan pastikan ianya dimasak sekejap sahaja untuk menjamin kesegaran dan kerangguppan nya !!!

Jom kita semak RESEPI .....

sedikit minyak untuk menumis
2 ulas bawang kecil (dihiris nipis)
1 Paket Crab Meat

2 paket jagung Muda (di belah 2)
10 batang asparagus (Dipotong memanjang)
Serbuk MAGGIE SECUKUP RASA
1 biji cili merah

Cara-Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak didalam kuali.
2. Tumis bawang merah dan terus masukkan Crab Meat dan masak sehingga ketam masak.
3. Seterusnya masukkan jagung muda, asparagus, cili muda dan sedikit serbuk MAGGIE SECUKUP RASA.
4. Kacau <> 3 minit dan terus angkat untuk dihidangkan.

*Selamat menjamu selera .....

SUP AYAM SPECIAL

 

Sup Ayam paling ringkas tetapi sedap. Nak tahu rahsia nya ? Jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A
Sedikit aje minyak untuk menumis
2 ulas bawang putih (di hiris nipis)
2 ulas bawang merah (di hiris nipis)
sedikit halia (di hiris nipis)
rempah 4 sekawan

BAHAN B
Air untuk dijadikan kuah
1 ekor ayam sederhana besar (dipotong mengikut saiz kesukaan)
3 ketul ubi kentang di belah 2 atau 4 bergantung kpd saiz ubi
1 kiub pati Ayam KNOR
sedikit garam

BAHAN C
1/2 paket rempah Soto MAK PON (Import dari Muar Johor)

BAHAN D (Ditabur dalam sup)
Bawang goreng
Daun bawang
Daun sup
10-15 biji Cili padi

Cara-Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak didalam periuk.
2. Tumis bahan A sehingga berbau wangi dan bawang menjadi keperangan.
3. Masukkan bahan B dan masak sehingga kuah mendidih.
4. Masukkan rempah Soto 'MAK PON' dan teruskan memasak sehingga kuah mendidih kembali dan boleh lah diangkat.
5. Sebelum makan, taburkan bahan D diatasnya.

 
 
 

Ini lah dia Rempah Soto 'Mak Pon' yg di import khas dari, Muar Johor. Selain utk masak SOTO, saya juga gunakan utk buat SUP AYAM.

*Selamat menjamu selera .....

KUIH CARA BERLAUK

 
 
Menu untuk sarapan pagi,  In Sya ALLAH amat lembut sekali.
 
Jom kita semak RESEPI .....

ADUNAN TEPUNG (25-30 biji kuih)
(*Campur semua dalam blender dan mesin )
1 cawan tepung gandum
1.7 cawan  air biasa  (lebih dari 1.5 tapi jangan sampai 2 cawan)
5 sudu besar santan kotak
5 sudu besar minyak masak (Untuk melembutkan)
sedikit garam
sedikit kunyit atau pewarna kuning

INTI (Ikut kesukaan dan kreativiti masing masing)
minyak utk menumis
1 biji bawang besar (dipotong kuib)
(*Semua yg di bawah gaul dan diperap sekejap 5-10 minit)
   1/2 Keping Daging kisar Jenama Ramly
   1 sudu teh jintan manis serbuk
   1 sudu teh jintan putih serbuk
   1 sudu teh lada hitam/putih serbuk
   1/2 sudu teh serbuk kunyit
   1/2 kuib ayam KNOR
   sedikit garam

PELENGKAP RASA Cili Merah dan daun sup

Cara-Cara Memasak Inti:-
1. Panas minyak dalam kuali..
2. Masukkan daging yang telah di perap tadi dan masak <> 10-15 minit.
3. Sebelum angkat masukkan bawang besar, gaul sekejap dan terus diangkat.

Cara-Cara Memasak Kuih Cara:-
1. Panaskan acuan Kuih Cara.
2. Leserkan minyak pada acuan. Pastikan tiada minyak bertakung dalam acuan.
3. Masukkan adunan tepung 2/3 acuan. Tutup dengan tudung periuk sekejap <> 1 minit supaya tepung 1/3 masak.  (TIPS: Cara ini menjadikan inti LEBIH TERASA SEDAP kerana inti tidak tenggelam dalam badan kuih cara)
4. Masukkan inti anggaran 1/2 sudu teh  dan taburkan cili potong dan daun sup diatas nya.
5. Ambil sedikit adunan tepung dan tuang sedikit atas cili/daun sup supaya melekat antara satu sama lain. Juga untuk TOUCH-UP bahagian bahagian yg kurang penuh.
6. Tutup semula dengan tudung periuk. Tunggu sehingga masak.. dan boleh diangkat.

* Selamat menjamu selera .......